Omschrijving
Luchthaven Ypenburg
Vliegen, tegenwoordig voor bijna iedereen heel normaal maar aan het begin van de vorige eeuw nog een exclusief voorrecht. De elite die het zich kon veroorloven, liet in die tijd kleine vliegveldjes aanleggen, waarbij uiteraard ook aan het gerief van de leden van de vliegclub werd gedacht. Het Stationsgebouw Vliegveld Ypenburg is met dat doel ontworpen. Later diende het als militair vliegveld en leerde professor mr. Pieter van Vollenhoven er vliegen. Met zijn latere voorzitterschap van het Restauratiefonds kwamen deze bijzondere lijnen weer bij elkaar en inmiddels zijn de gebouwen van het voormalige Vliegveld Ypenburg rijksmonumenten.Historie Stationsgebouw Vliegveld Ypenburg
Het Vliegveld Ypenburg werd in 1936 voor het eerst in gebruik genomen als terrein voor sportvliegers. Het stationsgebouw op het voormalige vliegveld is een ontwerp van de architecten Brinkman en Van der Vlugt en is ontworpen als een gebogen tribune, gericht op de landingsbanen. Het gebouw van de Nationale Luchtvaartschool (NLS) is in 1939 gebouwd naar ontwerp van architect Mertens.
Op 10 mei 1940 werd het vliegveld aanvankelijk gevorderd door de Duitse bezetters, maar tijdens de Slag om Den Haag weer heroverd door de Nederlandse strijdkrachten. Na de Tweede Wereldoorlog deed Ypenburg jarenlang dienst als militair vliegveld, totdat het in 1992 werd gesloten om plaats te maken voor de gelijknamige Vinex-wijk. Tijdens de bouw zijn de gebouwen op het terrein vooral gebruikt als projectlocatie en informatiecentrum.
Kantoor op een toplocatie
Na jaren van leegstand zijn het Stationsgebouw, het NLS-gebouw en de verkeerstoren casco gerestaureerd. Het Stationsgebouw en het NLS-gebouw worden verhuurd als kantoorruimte. Een ideale herbestemming gezien de goede bereikbaarheid vanuit de gehele Randstad. De verkeerstoren die na de restauratie is verkocht, huisvest tegenwoordig koffie & frozen yoghurt bar ‘De Verkeerstoren’.
Meer foto’s van het Stationsgebouw, NLS-gebouw en de verkeerstoren zijn te bekijken in de beeldbank.